Język odbiorcy to Twój język
To prawda, że część merytoryczna szkolenia jest najważniejsza, jednak dotarcie do niej może być utrudnione, gdy użyjemy niewłaściwych środków.
Podstawowym narzędziem komunikacji jest język i to na nim warto się skupić przygotowując szkolenie.
W wielu przypadkach jest to nawet ważniejsze od zadbania o odpowiedni sprzęt, bo jeśli odbiorca będzie Cię słuchać z niechęcią, nawet najnowsze rozwiązania informatyczne nie pomogą.
Jak więc stworzyć komunikacyjny most? Na początek warto zastanowić się z jaką branżą mamy do czynienia.
Jeśli słuchaczami będą informatycy czy technicy, prawdopodobnie preferowanym przez nich sposobem komunikacji będą schematy i diagramy.
Na pewno przyda się też znajomość technicznego żargonu.
Gdy usiądą przed nami osoby o nastawieniu bardziej humanistycznym, wykorzystujące na co dzień kreatywne, swobodne myślenie, pewniejszym środkiem komunikacji będą barwne opisy czy metafory.
Starając się dostosować język prezentacji do odbiorcy łatwo wywołać poczucie sztuczności a to wizerunkowa katastrofa.
Reguła ta wymaga więc również pewnego wyczucia.